dinahistorier.blogg.se

Rasism är ett strukturellt samhällsproblem som drabbar människor i Sverige varje dag. Vi i Ungdom mot Rasism Borås vill debattera rasism på ett sätt som gör att alla känner sig hörda, sedda och representerade. Därför vill vi sprida era upplevelser av rasism, visa upp för makthavare, politiker, lärare, rektorer och människor i hela Sverige. Vill du bidra? Skicka din text till [email protected] så publicerar vi den här. Den kan vara hur lång och omfattande du vill, det kan handla om allt från diskriminering på bostadsmarknaden till upplevelser av rasism på skola/jobb, något man hört/sett på bussen eller kanske i hemmet. Historierna kan publiceras anonymt eller med namn, hur synlig du vill vara är helt upp till dig och vi ansvarar för att det respekteras. Ps. Se fler människor som uttrycker om vardagsrasism, som en del av UMR:s projekt Röster Mot Rasism http://aiv.umr.nu/?page_id=49.

Frisören med mustaschen full av fördomar

Publicerad 2012-07-21 20:26:42 i Allmänt

En gång när jag var nyinflyttad i Göteborg gick jag till en frisör. Redan i väntstolen insåg jag att frisören i egen hög person var rasist, han pratade nämligen på sjukt fördomsfult om invandrare med sin kund som han hade innan mig. Och den unga killen som var kunden sa inte emot, bara hummade där han satt och liksom nickade lite halvt.
 
Frisören, som var en väldigt intressant karaktär i övrigt (utrustad med en stor mustasch, solbränna och svängiga höftrörelser), fortsatte självsäkert sitt snack med mig när det var min tur att entra frisörstolen. Och alltid när jag hör människor vara sådär öppet rasistiska så blir jag så häpen, jag kan liksom inte tro att det är sant! Så jag satt bara där och lyssnade och förundrades och bidade min tid. När skulle jag säga emot? Vad skulle jag säga? Jag ville ju heller inte att denna spexiga frisör skulle "råka" spetsa mig i nacken med frisörsaxen om jag förargade honom.
 
Han babblade på ungefär såhär:
 
"Ja jag har ju några bekanta vetdu som flyttade hit till Göteborg, men de kände ju inte till områdena. De flyttade till Bergsjön. Men det blev inte långvarigt, man vill ju inte ha främlingar runtomkring sig. Man vill ju bo i ett område med svenskar" blablabla
 
"Mina vänner flyttade ganska nyss till biskopsgården" sa jag
 
"Jasåååå" sa han medlidsamt
 
"Och de är väldigt nöjda"
 
Frisören blev nog lite ställd och frågade sådär i förbifarten..
 
"Vad sysslar du med då?"
 
"Jag spelar antirasistisk teater" sa jag. Och det kändes jävligt bra.

 
Maja Ericson

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela